Info Kamp 2020
Beste ouders
Ons online infomoment voor kamp gaat door op dinsdag 30 juni om 20u. De concrete info vinden jullie in de mail en brief die jullie in mailbox en brievenbus kregen dit weekend.
Hieronder volgt al wat belangrijke informatie over de maatregelen vanwege corona. Dinsdag verduidelijken we ons kamp verder en staan we klaar om al jullie vragen te beantwoorden. (zelfde info als in brief en mail)
We kregen een algemeen protocol en een bijhorend draaiboek waarin de nodige maatregelen uitgelegd staan en ook tips gegeven worden rond hoe we die kunnen toepassen op ons kamp. Om deze maatregelen op te stellen werd er binnen de jeugdsector samengewerkt met virologen en medische experts. De maatregelen zijn gelijklopend binnen alle jeugdbewegingen, vakantieorganisaties, speelpleinen ... We leggen je hier de belangrijkste maatregelen uit, lees dit zeker goed door.
Gezien we de maatregelen volgen, verkleinen we de kans dat er een uitbraak van het coronavirus kan zijn op kamp aanzienlijk. Maar jullie spelen daarbij ook een belangrijke rol. We willen jullie vragen in eerste instantie de deelnamevoorwaarden goed te lezen en na te leven:
- Is/was je zoon ziek vóór de start (minimaal 5 dagen terugtellen) van het kamp of vertoont hij symptomen van COVID-19 (hoesten, keelpijn, verstopte neus, koorts, diarree, moeilijk ademen)? Dan kan hij helaas niet (meer) deelnemen. In dat geval betalen we het inschrijvingsgeld wel volledig terug na afgifte van een doktersbewijs.
- Als je zoon tot een risicogroep behoort, is het je verantwoordelijkheid als ouder om dat aan te geven in de medische fiche en in te schatten of de ziekte door medicatie onder controle is en de zoon kan deelnemen. Heb je twijfel? Vraag dit dan zeker na bij een dokter en voeg vervolgens een attest toe waarbij de arts deelname toelaat.
- Een overzicht van de risicogroepen vind je via: https://covid- 19.sciensano.be/sites/default/files/Covid19/Risicogroepen%20pedi atrie%20NL%20FINAL.pdf
- In functie van contacttracing houden we aanwezigheidsregisters, een contactlogboek en medische fiches voor, tijdens en na het kamp bij. We doen dat met de nodige zorg voor privacy.
Als je de zomerplanning van je zoon/dochter vastlegt, hou je er best rekening mee dat
je enige tijd tussen activiteiten met verschillende bubbels laat. Twee dagen tussen twee activiteiten laten is het minimum. Medische experts adviseren om een week tussen te laten en contact met andere mensen in die week te beperken, zeker als die mensen een risicoprofiel hebben. Snel wisselen tussen jeugdactiviteiten – bv. andere vakantiekampen, speelplein ... wordt dus afgeraden.
Op kamp zelf is de belangrijkste aanpassing dat we opsplitsen in contactbubbels van maximum 50 leden en leiders. Binnen deze bubbels zullen we samen spelen, eten, slapen ... Binnen de bubbels hoeven we geen afstand te houden en geen mondmasker te gebruiken. Dat zorgt ervoor dat we zoals andere jaren leuke activiteiten kunnen doen. We moeten wel opletten dat we voldoende afstand houden tot de andere bubbels. De bubbelverdeling zal er op kamp als volgt uitzien:
Bubbel 1: -12 jarigen -> jong-knapen, knapen
Bubbel 2: +12-jarigen -> jong-hernieuwers, hernieuwers
Bubbel 3: kookouders
Deze bubbels zullen het hele kamp behouden worden en gebruiken we ook om het indienen van de bagage vlot en gescheiden te laten verlopen, bij het vervoer naar en terug van de kampplaats ...
- Zitten er twee of meer van jouw kinderen in verschillende bubbels? Hou daar dan zeker rekening mee bij het inpakken van bagage, meegeven van handbagage ... Zorg ervoor dat ze geen materiaal moeten delen. En bereid hen hier al wat op voor. Ze zullen op kamp zeker wel eens een babbeltje kunnen doen van op afstand maar het is belangrijk dat ze die afstand bewaren. We maken er zeker op kamp ook de nodige afspraken over.
- We voorzien verschillende tijdstippen voor de verschillende bubbels om de valiezen binnen te brengen. Als je kinderen tot verschillende bubbels behoren mag je wel voor allemaal samen de valiezen binnenbrengen.
- Verdere info over het vervoer volgt op het infomoment dinsdag.
- Deze maatregel zorgt ervoor dat er dit jaar uitzonderlijk geen bezoekdag zal zijn.
- Als contactbubbel komen we zo weinig mogelijk in contact met externen. Let erop dat je op momenten waarop je in contact komt met leden of leiding van een bubbel, bv. Als je valiezen brengt, als je jouw kind(eren) afzet of komt ophalen ..., de nodige basismaatregelen volgt: Hou 1,5m afstand, draag een mondmasker en let op handhygiëne.
We houden bij de activiteiten op kamp ook rekening met volgende aandachtspunten:
-
We doen zoveel mogelijk activiteiten buiten, in openlucht, om het risico op besmetting nog te verkleinen. Zorg voor aangepaste kledij voor verschillende weersomstandigheden.
-
We beperken het contact met externen maar dit is niet altijd mogelijk, denk bijvoorbeeld aan het vervoer van en naar de kampplaats. We vragen daarom graag drie mondmaskers (liefst stoffen) te voorzien voor +12-jarige deelnemers. Voor jongere kinderen wordt het gebruik van mondmaskers afgeraden, zij hoeven dit dus ook niet te voorzien.
-
We hebben extra aandacht voor hygiëne:
-
Handhygiëne is essentieel.
-
We eten, slapen en wassen ons op aparte momenten en reinigen contactoppervlakken tussendoor.
- We voorzien zelf extra materiaal maar vragen daarnaast om je kind het volgende mee te geven:
- Extra zeep (indien mogelijk ecologisch, zeker op tentenkamp)
- Papieren zakdoeken
- Eventueel handgel
-
- We letten erop dat we voldoende rust inbouwen.
Stel dat er toch iemand ziek wordt op kamp, dan volgen we de algemene noodprocedure die opgesteld werd. We voorzien een aparte ruimte waar de zieke kan rusten en laten een huisarts komen om de zieke te onderzoeken en te kijken of we extra stappen moeten ondernemen.
- Mocht je kind ziek worden op kamp of we moeten bepaalde stappen uit de noodprocedure ondernemen, dan kan het zijn dat we je opbellen om je zoon te komen ophalen. Zorg ervoor dat je daartoe gedurende het hele kamp de mogelijkheid hebt.
Bedankt om deze maatregelen goed door te nemen. Samen zorgen we ervoor dat we het virus zo weinig mogelijk kansen geven.
Heb je ergens vragen rond? Aarzel dan niet om contact op te nemen! Dinsdag krijgt iedereen de mogelijkheid om vragen te stellen.
KSA Linde
Grotstraat 5
3990 Peer
contact@ksalindepeer.be
ksalindepeer.be